A komplex nevelés újabb szegmense jelenik meg utánpótlás-képző centrumunkban.
A vállalati szektorban rendkívül népszerű a szemléleti rendszer-, valamint a kompetencia-fejlesztő tanácsadás. Az Expert Expressz Kft. részéről az ügyvezető Zsebi Zsuzsannával beszélgettünk, aki rámutatott arra, hogy mindezt a gazdasági életben bevált módszert miként is lehet a sportba átültetni.
Alapvetően a célunk az, hogy különböző viselkedési kompetenciákat figyelünk meg. Ezt követően megtörténik ennek a kiértékelése, majd ebből készítünk egy fejlesztési tervet. Nagyon fontos, hogy mindez személyre szabottan történik. Ahogy az élet más területén is elmondhatjuk – igaz ez a sportra is – nem vagyunk egyformák. Így különböző kompetenciával bírunk pl. az önbizalom, a delegálási képesség, vagy a problémamegoldó képesség területén.
Mekkora ugrást jelent a vállalati élet után a sport?
Régóta összeállt a fejemben az a terv, hogy mindezeket a módszereket bevisszük a sport világába. Hiszen nem csak a szervezetet, hanem a kompetenciát is fejlesszük, mind a sportszakemberek, mind a játékosok kapcsán. A sportolók esetében a cél az, hogy profi szemléletmódra tanítsuk őket.
Kulcsszó a profizmus?
Ez a szemléletmód segíthet abban, hogy az edzések melletti tevékenységeik során is profin járjanak el: tehát megfelelően táplálkozzanak, mennyiségi és minőségi alvás álljon mögöttük, aztán legyenek tisztában azzal, hogy mi is az a sportjog, és mit jelent a sportmenedzsment. Ezeken kívül fontos még a tudatosság fejlesztése és a személyiségjegyeik, tehetségük kihangsúlyozása, erősítése.
Mely korosztályaink szerepelnek a programban?
A fiú korosztályok közül néggyel (U15, U16, U17, U19) foglalkozunk. Augusztusban még „nyári tábor” keretein belül, ez egyfajta alapozó munka volt. Egy korosztálynak egy alkalommal háromórás foglalkozást tartunk, majd a versenyszezonban már kéthetente dolgozunk együtt a fiúkkal.
Milyen típusú feladatokat kapnak a résztvevők?
A tematika a célokról szól. A feladat a saját, és a csoportos célok kitűzése. Beszélünk arról, hogy mi az a „smart cél”, aztán arról is, hogy mi a különbség a vágy és a cél között. Például ilyen csoportos cél kitűzése lehet, hogy a csapat a bajnokságban első helyen végezzen, vagy odaérjen a dobogóra. Megtanítjuk őket arra hogyan szerződjenek, mi a különbség a kompromisszum és a konszenzus között. Megállapodunk a foglalkozás alatt egy célban, majd szerződünk is, és beszélünk arról, mi az, amit pluszban bevezetnek ezért, példának okán egy egyéni képzés, több regenerálódás, milyen tevékenységet kell elhagyniuk és mi az, amit folytatnak ezután is. Helyzettől függően tervezhetünk újra is, állapíthatunk meg új célokat. Ezek mellett flipchartokat készítünk, valamint – amit a srácok is nagyon szeretnek – relaxációs gyakorlatokat végzünk. Élményalapú tanulás zajlik.
Milyen a hangulat a foglalkozás alatt? Jelent-e nehézséget koncentrálásra bírni a korosztályokat?
Ez állapotfüggő, leginkább azon múlik, hogy a héten hány edzésük, meccsük volt. Megállapíthattam, hogy a nagy hőségben nehezebben tudtak figyelni, ennek ellenére minden foglalkozásnak megvan az íve. Általában az elején óvatosabban kezdünk, a közepén van a nagyobb munkabefektetés, a végére pedig nyilván fáradtabbak vagyunk már. Játékosan telnek az órák, az is a célunk, hogy legyenek közös élmények, fejlesszük a csapatkohéziót, nevessenek közösen az akadémisták. Fontos, hogy az új játékosok beilleszkedését is segítik ezek a gyakorlatok. Utána pedig megbeszéljük, hogy ebből mit tanultunk. Ezen kívül vannak játékok egymás ellen is, és megpróbáljuk kibeszélni azt is, ha valaki esetleg valamiért haragudott a társára.