Az Illés Akadémia delegációja is részt vett a Puskás Akadémia által szervezett konferencián.
Nevelés, kommunikáció, mentális felkészítés
– emelte ki Liszkai Dezső, a Puskás Akadémia igazgatója a köszöntőjében, majd kitért az értékközvetítés kiemelkedő szerepére, ugyanis meglátása szerint ez határozza meg az akadémiák és a futballklubok munkáját. Ezek voltak azok azok a hívószavak, amelyek a konferenciát jellemezték. Az Illés Akadémia kollégiumát Hoffmann Henriett kollégiumigazgató, a futballszakmát Németh Richárd és Körhöcz György, az U16-osok edzőpárosa, míg a kommunikációt Unger Richard képviselte.
Szabó László kommunikációs tanácsadó a pályán kívüli nyilvános szereplésről tartott előadást: mind az edzők, mind a játékosok beszédhelyzeteinek modellezése után hívta fel a figyelmet arra, hogy milyen stílust használnak, milyen a felkészültségük, és milyen gyakorlottságra van szükség a belső kommunikáció, illetve a médiaszereplés során. Ezek alapján általános és személyre szóló tanácsokkal látták el a a résztvevőket – a Puskás Akadémián zajlott képzés során először gyakorlati helyzeteket állítottak elő, ezeket elemezték, majd később vontak le belőle elméleti tanulságokat. A tréning módszertana egyéni- és csoportos helyzetmegoldásokra is adott választ, közvetett eredménye pedig az önmenedzsment képességének rejtett fejlesztése. A szituációk gyakorlása során kiderült, mik azok a körülmények, amelyek újbóli előkerülése során már nem csak ösztönösen, hanem automatikusan és komfortosan kommunikálhatnak a szakemberek és a növendékek is. Fontos szegmens volt a kortársakkal való kommunikáció, aminek célja a multimédiás eszközök megfelelő használata.
Kenyeres András viselkedésbiológus a mentális fejlesztés hatékony alkalmazását fejtette ki – a szakember tapasztalatokat szerzett a magyar férfi vízilabda-válogatottal, és a Telekom Veszprém kézilabdacsapatával.
Győztes gondolkodás
– ez nem csak a könyvének a címe, hanem az a szlogen, amit ő a sportolók mentális felkészítésének alapjának véli. Kigondolta ennek a képzésnek az online verzióját, ahol videós oktató anyaggal, animált játékokkal fűszerezve, az adott korcsoport nyelvezetét használva ellenőrzött rendszeren belül van lehetőségük oktatni. Fontos szerepet kap az influenszer-hatás: a futballból Willi Orbán és Nagy Ádám példáját hozta fel. Az e-learning akadémia előnye, hogy tömegesen érhetik el a sportolókat, akik saját tempóban tanulhatnak. Ez a folyamat erősítheti az „énhatékonyságot”, ami magabiztosságot adhat a növendékeknek és a belső motivációt is növeli. A részvétellel nyer a sportoló, nyer az edző, nyer a szülő, nyer az egyesület és nyer a mentális szakember. Hiszen csökken a lemorzsolódás, a sportoló pedig értékesebbé válik. Az itt kapott szellemi fegyvertár az utánpótlás-sportoló kezébe kerül, és segítheti őket céljaik elérésében. A modulokból álló tanulási rendszerben lépésről-lépésre haladhatunk, és mindegyik végén tudáspróbán lehet letesztelni a tanultakat.
Hinni, akarni és tenni kell mindezért
– foglalta össze az előadást Kenyeres András.
Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tanára, prof. dr. Bognár József az edző-sportoló kapcsolatról beszélt, fókuszálva az edző szerepére a sportolók hosszútávú fejlesztésében. A hangsúlyt ő az edzőkre helyezte: álláspontja szerint fel kell mérni, hol is tartunk, merre megyünk, illetve hová juthatunk is el. Kifejtette: a tehetség fejlődése és fejlesztése szempontjából lényegesek a belső tényezők (intelligencia, energia), a külső tényezők (szociokultúra, oktatási feltételek), a személyes katalizátorok (tapasztalatok, élmények, példaképek) és az elősegítő/támogató folyamatok (olyan pedagógiai és gazdasági hatások összessége, amelyek kedvezően befolyásolják a fejlődést). Az edzők kapcsolhatják össze ezeket, ők osszák meg tapasztalataikat a sportolókkal. Meglátása szerint az edzői hitvallás irányt adhat a mindennapos munkának: átgondolt és megalapozott filozófiára építhető fel a sportprogram, hiszen egyszerre képes fejlődni és fejleszteni is.
Az előadások különböző szempontokból világítottak rá a kommunikáció és a pedagógiai elemek hasznosítására, amelyeket az utánpótlás-nevelés során az Illés Akadémia is igyekszik alkalmazni.