Az Illés Akadémia újabb edzője lépett előre a szakmai ranglétrán.
Nemrégiben vizsgáztak az UEFA A-licenszes kurzusán a 2023/2024-es évfolyam résztvevői. Köztük Biegner Dániel, az Illés Akadémia U14-es csapatának asszisztens edzője, az U11-esek vezetőedzője.
Mikor és miképpen kezdődhetett el ez a tanfolyam a számodra?
Az ehhez a típusú diplomához vezető utat minden évben kijelöli a Magyar Labdarúgó-szövetség. Még 2022 nyarán zajlott a felvételi eljárás, majd ennek pozitív elbírálása után Telkibe jártam tavaly ősz óta. Nagyon örültem ennek, hiszen elsőre sikerült a felvételi – ez azonban egyáltalán nem sztenderd, mintegy tízszeres túljelentkezés van. Én voltam a tanfolyam legfiatalabbja. A felvételi három lépcsőfokból állt: elsőként a B-licenszből újra kellett vizsgázni, majd jött egy gyakorlati tesztpálya, végül pedig egy személyes szakmai elbeszélgetés következett. Összesen 26-an nyertünk felvételt erre az évfolyamra. Társaim korábbi profi labdarúgók, NB II-es és NB III-as vezetőedzők, kiemelt akadémiák vezetőedzői, akik azért már sok-sok tudással és gyakorlati tapasztalattal bírtak.
Milyen tudással vértezi fel ez a kurzus a résztvevőket?
Az A-licenszről tudni kell, hogy ez a felnőtt nagypályás futballról, valamint a kiemelt akadémiai korosztályok labdarúgásáról és fejlesztéséről szól. A szakmai tudásanyag mellett a mentális, fizikai, technikai és taktikai fejlesztésre is nagy hangsúlyt fektettek – mindezeket blokkokban tanultuk. Ezekről a speciális területekről vendégelőadók tolmácsolásában hallhattunk: szövetségi edzők az utánpótlás-válogatottak és a felnőtt válogatott mellől, élvonalbeli és NB II-es klubok szakemberei voltak az oktatóink. Mindegyikük egy-egy olyan területet mutatott be, amiben igazán otthon érzi magát. A tanfolyamot magát Czóbel Levente vezette, mellette pedig Róth Antal, sportigazgató-helyettes, mint megfigyelő vett részt – és nagyon hasznos észrevételeket tett.
Klasszikus előadásokról beszélhetünk?
Nem, ezek ugyanis interaktív előadások voltak. A tudásmegosztáson volt a hangsúly, csoportmunkában is dolgoztunk, így nem csak az oktatóktól, hanem egymástól, azaz a hallgatóktól is tanulhattunk és leshettünk el információkat, ami mindannyiunk javára vált. Büszke vagyok arra, hogy aktív voltam és ekkor is hasznos észrevételekkel tudtam segíteni a társakat, így hozzátettem a magamét az adott stábokban. Alapfelvetés volt a részemről, hogy mindenkor koncepcióban dolgozzunk – úgy éreztem, elismerést is szereztem ezáltal.
Miképpen zajlott az elmélet gyakorlatba való átültetése?
Meghívott csapatok vettek részt: akadémiák és tehetségközpontok U17-es és U19-es korosztályai számára tartottunk edzéseket. Minden egyes alkalom egy-egy tematika szerint zajlott: egy taktikai elem, egy adott játékrendszer, csapatfejlesztés vagy egyéni képzés, valamilyen probléma kezelése, erőnléti megközelítés, kondicionális célok. Ezt követően a tréningeket felvételről megtekintettük, majd kiértékeltük.
Ezek szerint rendkívül sokrétű a képzés.
Igen, hiszen ez a képzés már vezetőedzőknek szól. A mai vezetőedző egy stáb élén dolgozik, ő alakítja ki a struktúrát és választja ki a benne dolgozó kollégákat. Így arról is szólt a képzés, hogy a vezetőedzőnek ismernie kell minden egyes rész munkáját, látnia kell az egyes kollégák tevékenységét, és mindezt össze kell fognia és a futball oldaláról a leghatékonyabban fejleszteni a csapatát és ezáltal a játékosait.
A tanfolyami vizsga után pedig jöhet minden „élesben”.
Nagyon sok elméleti tudást szereztem – ez pedig olyan alapot adott, amire lehet és kell is tovább építkezni. Vizsgáztatóim éppen a tanfolyam vezetői: Czóbel Levente és Róth Antal voltak – akiktől dicséretet is kaptam! Büszke vagyok: nemrégiben a felnőtt- és utánpótlás-edzőképzés szakágait különválasztották: a Youth B-t tavaly végeztem el, azaz az utánpótlás öt lépcsőfoka közül megvan négy! Ezek a diplomák jogosítványokat jelentenek, az igazi tanulásrész most következik az „életben”, azaz mindezt átültetni a gyakorlatba, kigondolni azt, hogy mi a legmegfelelőbb a jelenlegi keretre, a jelenlegi csapatra, felmérni azt, mi az, ami igazán működik. Azaz ez a gyakorlati feladat, hogy mindezt a pályán hogyan is lehet megjeleníteni. Persze mindez nem sikerülhetett volna ilyen jól a kollégák nélkül, ezúton is köszönöm a helyettesítéseket és a tanácsokat Takács Csaba szekcióvezetőnek, Pados József kollégámnak, az U14-es korosztály minden stábtagjának és a teljes elemzői csapatnak!