Nemrégiben sajtótájékoztatón mutatkozott be az Illés Akadémia e-szakosztálya, a Spirit. Szabella Olivérrel, a szervezet alapítójával és megálmodójával beszélgettünk.
Mióta játszol? Mi volt az első, kvázi kedvenc játékod?
Nagyjából attól a karácsonytól kezdve, amikor az első PC-t megkaptam – 10 éves lehettem. Az első játék pedig, amit igazából rongyosra játszottam, az a Counter Strike széria volt. Aztán Condition Zero, 1.6, Source es CSGO – szép sorjában.
A szakosztállyá alakulás mennyiben jelent változást a korábbi léthez képest?
Ez egy nagyon fontos lépcsőfokot ad: a jogi hátteret, ami a hazai e-sport komolyodásával kötelező kritérium lesz. Arról nem is beszélve, hogy ez milyen hátteret von maga után az Akadémiának köszönhetően.
Milyen a bajnokság kiírása? Például a FIFA-é?
A FIFA kiírása a tenisz tornákhoz hasonló, hétvégente más-más varosban rendeznek versenyeket kvalifikációs pontokért, ami összeadódik, es úgy juthatsz be a nagy döntőbe, ha a TOP 16 között vagy a pontjaid alapján. A csapatsportok (Rainbow 6, League of Legends és CSGO) bajnoki rendszerben működnek a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság keretein belül.
Csapatsportról beszélünk: hányan alkotják a gárdát?
Játéka válogatja, de általában egy csapat 5 főből áll. Ami különleges, az a FIFA Pro Clubs, ott minden játékost 1-1 ember irányít, azaz 11-en játszanak egyszerre. De ez nem annyira népszerű se itthon, se nemzetközi szinten.
Mindenki egyforma képességű csapattal mérkőzik meg?
A bajnoki rendszerben, akik bejutottak már, nagyreszt mind elég erősek, de ugyanúgy, mint a hagyományos sportban, itt is vannak kiemelkedő és kicsit gyengébb csapatok is.
Mennyit edzenek az akadémista e-játékosok? Említetted, hogy van fizikai tréning is.
4-5 órát egy nap, ebben van csapat gyakorlás, egyéni képességfejlesztés, szem-kéz koordinációs gyakorlat és testedzés is. Itt azonban mindenképpen meg kell említeni a két különböző szubkultúrát, a gamereket és az e-sportolókat. A fogalomzavar miatt az emberek többsége keveri a kettőt, vagy nem tudja, hogy a kettő nem ugyan az. A gamert a rekreációs sportolóhoz tudom hasonlítani, elmegy futni, leül játszani, hogy kicsit pihenjen, hogy újra alkossa munkavégző képességét. Az e-sportoló pedig munkakent végzi ezt. Pénzkereseti céllal játszik. És itt jön képbe a testedzés, a profiknak, azaz az e-sportolóknak, ha jó teljesítményt akarnak nyújtani, kötelező a testi felkészültség is, hiszen az nagyban hozzájárul a test stressztűrőképességéhez. Ez nemzetközi szinten már nem is kérdés, minden profi csapat beépíti napi es heti rendjébe a sportolást. Mi az Illés Akadémiánál is ezt a metódust követjük majd, a testedzés minden játékosunknak kötelező lesz.
Az e-sportban milyen szerepe van a bíróknak?
Itt adminok vannak, azaz, ha a játékprogramon belüli hiba miatt a mérkőzés valamilyen formában nem tud előre haladni, vagy egyik csapat hátrányt szenved, akkor az adminnak kell döntést hoznia az adott szituációban. Pont, mint egy bírónak. Az más kérdés, hogy itt sokkal kevesebbszer kell beleavatkoznia, vagy egyáltalán megszólalnia.
Milyen csapatsporthoz tudnád leginkább hasonlítani az e-sportot?
Van olyan játék, amit egyértelműen tudnék a sakkhoz hasonlítani, ez pedig a League of Legends, hiszen az ottani térkép az a táblával tud egyenlő lenni, a játszható karakterek a bábukkal, a képességeik pedig a lepesekkel. Csak minden sokkal több variációt tartalmaz, mint a sakkban. De egyebkent az ott használatos ÉLŐ-rendszert szinte az összes e-sport játék használja.
Hogyan megy az e-sportban az átigazolás? Hívtok valakit, vagy jelentkeznek nálatok?
Itt megint el kell különíteni a magyar piacot a nemzetközitől, hiszen külföldön a hagyományos sporthoz hasonlóan vannak nagy átigazolások, szerződések. De itthon ez még úgy működik sajnos, hogy amelyik csapat márkája jobban tetszik egy játékosnak, oda tud menni. A szerződésekkel csak rövid időre lehet a játékosokat a csaptokhoz láncolni. De bízom benne, hogy ennek a rendszernek a napjai meg vannak számlálva, és nemsokara komoly jogi következményei lehetnek a szerződések figyelmen kívül hagyásának.