Magyarország Kormánya még 2019 novemberében jelentette be, hogy akkreditált akadémiák segítik a 15-19 éves növendékek fejlődését. Bakos Rolanddal, az Illés Akadémia szakmai vezetőjével beszélgettünk.
A labdarúgásban tíz egyesület kapott minősítést, köztük az Illés Akadémia is.
2020 januárjától megváltozott struktúrával, megnövekedett humánerőforrással dolgozhattunk. Éppen csak „belekóstoltunk” a munkába, amikor március közepétől a koronavírus-járvány okozta vészhelyzet miatt minden megváltozott. Ettől függetlenül a tapasztalataink jók: a kibővült stáb pozitív hatásai azonnal érezhetőek voltak. A nyári felkészüléssel veszi ismét kezdetét a munka, így ekkor tudjuk folytatni az elkezdett tevékenységet.
Mik voltak a legszembetűnőbb tapasztalatok?
A részlegek (futballrészleg, egyéni képzés, elemzők, scoutok, élettani csoport) segítségével a szakmai feladatokat tovább cizellálhattuk. Most már látjuk azt, hogy rendkívül kifinomult kommunikációra van szükség a különböző csoportok között – úgy érzem, hogy már tudtunk a korábbi benyomások által eredményesebbek lenni ezen a területen. Egyik pillanatról a másikra álltunk át: összetett dologról van szó, hiszen a humán munkát nagyban segíti a digitális hardver és szoftverrész, és persze nagyon várjuk az infrastrukturális beruházás elkészültét.
Szigorúan a szakmát tekintve, mely részlegek jelentettek újdonságot és milyen eredménnyel járt eddigi munkájuk?
Az egyéni képzőrészleg felállításának részeként elindult a Talent-csoport munkája is. Ez a csapatfejlesztéssel párhuzamosan zajlik Rugovics Vendel csoportvezető irányításával. A játékmodellből kivéve fejlesztjük a gyerekeket egyénileg, ill. a kettes-hármas kapcsolatokon keresztül. Aprólékos munkát végeztek az elemzőedzők is: egyénekre szabva, egy-egy játékosra kihegyezett klipeket láthatunk. Ez megvágott játékhelyzeteket, játékszituációkat, egyéni megoldásokat jelent – természetesen kiemelve a jó megoldásokat, és felhívva a figyelmet a hibák kijavítására. Tulajdonképpen játékosprofilt állított fel az Oross Márton vezette részleg: videós anyaggal segítve a képzést.
A koronavírus-járvány okozta vészhelyzet az élet minden területén változásokat hozott.
Március közepétől a szakmai munka otthoni egyéni munkává alakult át. Ez napi szintű feladatokat jelentett: az első hetekben az erőnlét megőrzését és fejlesztését, ami mellé a harmadik héttől egyéni labdás gyakorlatok társultak. A trénerek edzésnaplót vezettek a gyerekekről. Digitális eszközökkel, applikációkon keresztül tartották egymással a kapcsolatot. Az edzők videokonferenciákat tartottak a gyerekeknek.
A tavasz utolsó hónapjában néhány hétig ismét dolgozhattunk, ezt követően jött a nyári vakáció, és ettől a héttől kezdve megint megindult a munka.
Májusban öt hetes ciklust tervezetünk be. Ebben a korosztályok már abban az összetételben szerepeltek, amellyel nekivágnak a 2020/2021-es bajnokságra. Az iskolai szünettel együtt három hét pihenő következett – egy hét házi feladat azért jutott a fiúknak –, majd július hatodikától felmérésekkel, egészségügyi vizsgálatokkal indult meg újra a munka.