A gépezet új fogaskerekei

A gépezet új fogaskerekei

Az idei évtől elemzői stáb is bekapcsolódott az Illés Akadémián zajló utánpótlásképzésbe. A különböző korosztályoknál dolgozó vezetőedzők munkáját Oross Márton, Halmai Ramon és Havasi Márton segíti videofelvételek készítésével, analizálásával. Tevékenységük részleteiről Oross Márton vezető elemzőt kérdeztük.

 

Háromfős csapatunk négy korosztály mellett dolgozik. A napi munkánk az edzések, mérkőzések felvételéből, kielemzéséből áll. Háttérmunkások vagyunk, a vezetőedzők tevékenységét segítjük.

A hibákra hívjátok fel a figyelmet, vagy inkább a pozitívumokat keresitek?

Inkább az erősségekre fókuszálunk, de természetesen látva a hibákat is. A cél egyértelműen az egyén fejlesztése, de ezen túl a csapatjáték javítása is. A felvételeket apró részletekre bontjuk, ha kell vágjuk is. Az adott szituációkat így tudjuk kielemezni a vezetőedzők számára. A megállapításokat már természetesen ők továbbítják a srácoknak.

Mennyire előny a számotokra, hogy mindhárman komoly labdarúgó múlttal rendelkeztek?

Ez óriási segítség a számunkra, ahogy az is, hogy Havasi Marci és jómagam már az edzősködésbe is belekóstoltunk. Tudunk a játékosok fejével gondolkodni, és értjük a lelkük rezdüléseit is. Szerintem a tapasztalatunknak köszönhetően könnyebben átlátjuk az adott szituációkat, jobban át tudjuk érezni az esetleges problémákat.

Oross Márton elemez

A felnőtt labdarúgásban már azért egy jó ideje tevékenykednek elemzők. Milyen hatással lehet ez a tevékenység a fiataljaink fejlődésére?

Ez a tevékenység még nálunk kezdeti stádiumban van, de mi is próbáljuk fejleszteni magunkat. Tanfolyamokra akarunk beiratkozni és emellett járjuk az országot, megpróbáljuk begyűjteni az elemzői munkával kapcsolatos tapasztalatokat, információkat. De úgy látom, hogy mindenkinek a saját bázisán kell eldöntenie azt, hogy mire fókuszál. Más a feladat egy felnőtt csapat mellett és más a cél mondjuk egy Illés Akadémián, ahol utánpótlásnevelés zajlik. Január elején indultunk és hat hónapot szánunk arra, hogy kialakítsuk a rendszerünket. De ígéret van arra is, hogy a második félévre kapunk egy központi útmutatást, ami alapján mindenki dolgozhat majd. Úgy gondolom, hogy azt beépítjük majd a saját elképzeléseinkbe.

Nagyon összetettnek tűnik a munkátok. Egyszerre kell edzőnek, operatőrnek és vágónak is lennetek.

Igen, tulajdonképpen ez egy jó megfogalmazás. Ehhez keressük a megfelelő eszközöket, módszereket, hogy minden flottul, látványosabban menjen. A mai gyerekek egy felgyorsult világban élnek, nekünk pedig alkalmazkodnunk kell hozzájuk. Nagyon jól meg lehet fogni a figyelmüket, de nem szabad unalmassá válni. Mivel mi is fiatalosak vagyunk, szerintem ez menni fog. Azt látom, hogy a növendékek vevők a tevékenységünkre. Jó a nyelvezet, jó a kapcsolat. Remélem, hogy ez a továbbiakban is így marad.

Milyen apróbb, vagy éppenséggel komolyabb sikereket tudhattok eddig magatokénak?

Itt az Akadémián minden siker közös. Mi egy nagy gépezet apró fogaskerekei vagyunk. Szeretnénk hasznosan tevékenykedni. Maximálisan ki akarjuk szolgálni a vezetőedzőket, hogy ezzel is hozzájáruljunk a gyerekek fejlődéséhez.